תאגידי מים - צריכת מים מוגברת

תוכן עניינים

בדיקת צריכת יתר – מונה מים

לא מעט צרכנים מקבלים לביתם דרישה מטעם תאגיד מים לתשלום בעבור צריכת יתר. משמעות הדבר שהם צורכים מעבר להקצאה שהוקצתה להם. בדרך כלל מדובר בחריגה מהגרף המשווה בין כמות המים שנצרכה על ידם בחודש הנוכחי לכמות המקבילה באותו חודש אשתקד. ההשוואה תהיה תמיד לחודש מקביל בשנה קודמת בגלל ההבדלים בצריכת המים בהתאם לעונות השנה וכד'.

יצירת תאגידי מים

ראשית ברצוני להסביר איך נולדה המערכת הזאת, מערכת תאגידי המים והיחס בינם לבין הצרכנים. במהלך שנת 2000 מאגרי המים של ישראל היו במצב מעורר דאגה. היו בהם חוסרים חמורים מאוד, עד כדי כך שישראל הייתה במגמת התייבשות שעלולה הייתה להיות בלתי הפיכה.

לאור המצב החמור, קברניטי המדינה החלו לבצע פעולות לשינוי המגמה, ביניהן יצירת מים מותפלים. כמו כן נעשה ניסיון לצמצם בצריכה הפרטית והמסחרית. במסגרת זו ייקרו את מחירי המים לצרכנים אלה וקבעו רמות תעריפים לצריכה. נקבעו מכסות של מים לכל נפש כך שבמידה ותהיה חריגה מהמכסה הנמוכה, התשלום יבוצע לפי תעריף של רמה גבוהה יותר, וכן הלאה.

יחד עם זאת, נקבע כי מי שיהיו מעכשיו אחראיים על כל התהליך הזה וכן על כל הקשר עם הצרכן הסופי יהיו תאגידי מים. אלה היו גופים חדשים שנוסדו בכל מקום ומקום, עבור כל עירייה ומועצה, כגופים שאחראיים אך ורק על הנושא הזה. נקבע כי ייעודם העיקרי הוא שמירה על המוצר יקר-המציאות והחשוב הזה, המים. הדבר כלל פעולות לצורך התייעלות ומניעת אובדן מים, שבזה ניגע עוד מעט. כל זאת תוך כדי קשר רציף עם הצרכן הסופי, שזה למעשה אנחנו, בעלי הבתים, החנויות והמפעלים.

חוק תאגידי מים וביוב

על פי חוק, מתפקידו של תאגיד מים ברגע שמזוהה חריגה בצריכת המים לדווח על כך לצרכן מיידית. הדבר יכול להתבצע על ידי מכתב בדואר, בשיחת טלפון או בהודעת אס.אם.אס. זאת על מנת שהצרכן יוכל לבצע בדיקה במהירות האפשרית. במידה ובבדיקה יתברר כי קיים אובדן מים, המשך אובדן המים יימנע. כלומר המטרה העיקרית איננה לגבות סכומים נוספים מהלקוחות, אלא לוודא שכמות הצריכה המדווחת תהיה זהה בדיוק הרב ביותר לכמות הצריכה בפועל, ללא אובדן מים מצנרת וכד'. מלבד החשיבות בהבנה לאן הולכת כל טיפה, חשיבות גדולה ניתנת לכך שבמידה ואובדן מים מתרחש, הדבר יטופל מהר ככל הניתן. זאת, כמובן, כדי שאובדן המים הסופי יהיה הקטן ביותר האפשרי. כך ניתן למנוע את המשך אובדן המים.

אובדן מים

חשוב להבין כי אובדן המים למעשה מתרחש ללא ידיעת הצרכן כל עוד תאגיד מים לא דיווח לו
על אובדן המים. אם מים אובדים מהצנרת, דולפים ממנה, הצרכן הסופי לא יהיה מודע לכך מייד.
גם אם יהיה מודע לכך בגלל נזקים שיופיעו, יתכן שהדבר יתרחש לאחר זמן ממושך יחסית.
מכאן נובעת החשיבות של הודעת התאגיד בהקדם האפשרי. נדגיש, שוב, כי לצורך כך הוקם התאגיד.
לצורך כך הוא מפעיל מערכות שונות וסנסורים המאפשרים קריאה מרחוק שיכולה בכל רגע נתון
להתריע על בעיות במערכת המים.

התנהלות תאגידי מים

אך בפועל, מה שקרה, שמלבד לפעול לגבות כספים רבים ככל הניתן מהצרכן, שום דבר מעבר לזה לא בוצע.
תאגידי מים לא נועדו רק לצורך התרעה על צריכת יתר. הם נועדו לשקם את כל התשתיות של המים.
מישהו ראה לאחרונה ברחוב שלו שתאגיד מים פתח ושיקם צנרת ישנה והחליף בחדשה?
מערכת ביוב? מערכת מים חיים? אני מסופק.

אובדן המים, כלומר המים שבגרעון לכל תאגיד מים, הוא עצום. מה הם עושים על מנת לטפל בכך? לא הרבה.
דבר אחד הם כן עושים: הם מנסים לשייך את האובדן לצרכנים הסופיים. כך קורה שכאשר לצרכן מסוים
יש צריכת יתר, התאגיד עלול לנסות לשייך לאותו צרכן את כל החיסרון במים שנגרם באותו אזור לקופת התאגיד.

כך כביכול התאגיד מסביר לאן נעלמו המים. זאת במקום שהתאגיד יחפש את מקור אובדן המים האמיתי.
המקור האמיתי יכול להיות למשל בקווים עירוניים שלא טופלו.  אבל נדיר שתאגיד מים יחפש את המקור
לאובדן המים בקווים הראשיים, ויבין שבהם צריך לטפל.  גם מערכות הביוב העירוניות שתחת אחריותם
עשויות להיות כושלות, ולגרום לנזקים סביבתיים עד כדי בולענים וכד'. לצערי לא רואים טיפול שוטף וראוי בהם
על ידי התאגידים מתבצע הלכה למעשה בשטח.

היקף אובדן המים

כזכור, לשם כך התאגידים הוקמו. הם הוקמו מתוך רצון לפעול למנוע את אובדן המים מחברת מקורות לתאגידים ולצרכן הסופי.
האובדן מוערך כיום בהיקף של 20%-40% מתוך כלל הצריכה. ממה זה נובע?

התשתיות רקובות. התשתיות הקיימות היום הוקמו בחלקן לפני כ-100 שנה. הצנרת מתיישנת.
הברזל מקבל קורוזיה. כל המלחמות וכל מה שמדינת ישראל עברה גרמו לזעזועים, גרמו לנזק לתשתיות האלה.

את הנזק הזה צריך לבדוק, לזהות, לתקן. וזה עולה כסף. במקום להשקיע את הכסף שם, מעדיפים להשקיע בדברים אחרים.
במשכורות, ברכבים, בהוספת משרות בכירות בתאגידים וכד'. כל הדברים האלה בסופו של דבר מתגלגלים לצרכן.

הצרכן מול תאגידי מים

איך קורה הדבר? ברגע שנאמר לצרכן שיש לו צריכת יתר, לפני שהוא מספיק להגיב,
כבר יש לו חיוב בחשבון בנק. אחר כך הצרכן עצמו נאלץ לנסות ולהוכיח האם לחיוב
הייתה או לא הייתה הצדקה.מדובר בבירוקרטיה מורכבת. בעיה מאוד גדולה. איך מטפלים בה?

המלצה ראשונה – מספר נפשות

קודם כל אני מציע הצעה פרקטית. כשאתם הולכים לתאגיד שואלים אותכם שאלה מאוד תמימה:
כמה נפשות חיים בבית? לפעמים חיים בבית זוג. הם יאמרו שהם זוג שחי בבית. זאת האמת.
אבל אותו זוג שוכח שבסופי שבוע מגיעים הבנים החיילים מהצבא, או החתנים והכלות.
זאת אומרת בכל שבוע למשך יום יומיים הבית צורך מים בכמויות הרבה יותר גבוהות.
אבל אם הם דיווחו על מגורים של שניים, ההקצאה שלהם תהיה עבור שניים,
ומעבר לכך זאת תהיה חריגה שהתשלום בעבורה גבוה. כך פתאום מקבלים חשבון מנופח מאוד.

אז קודם כל תקחו את זה בחשבון בזמן שאתם נשאלים על מספר הנפשות בבית.
חשוב גם לזכור שבכל זמן ניתן לגשת למשרדי התאגיד ולדווח על כך שבמהלך סופי השבוע,
לדוגמא, מתגוררים בפועל בבית חמישה נפשות, שישה נפשות. למה הדבר חשוב?
כי ברגע שמגיעים בסופי שבוע ובחגים הילדים עם הכלות ועם החתנים והנכדים,
סופהשבוע הופך להיות אירוע של צריכת מים מאוד גבוהה. אף אחד לא צריך לספוג
את התעריפים הכפולים האלה, ובגלל דבר מאוד לגיטימי. זה הדבר ראשון שיש לטפל בו.

המלצה שניה – פניה למאתר נזילות

דבר שני, עליכם לדעת כי ברגע שאתם מקבלים מתאגידי מים הודעה על צריכת יתר,
מייד יש לפנות למאתר נזילות. הדבר נדרש על מנת שהמאתר יגיע לשטח ויבדוק את האירוע.
האירוע הזה יכול להיות אירוע סתמי של מונה תקול, ויכול להיות שזה באמת אירוע של אובדן מים.
חבל להתברבר ולאבד זמן. כל רגע נוסף יכול להיות עבורכם אובדן נוסף של כסף,
וגם אובדן נוסף של מים שנשפכים לחינם. יש מצבים שצריך פשוט לטפל בהם באופן מיידי,
וחשוב לעשות בהם את הדבר הנכון. המאתר הוא האדם שיש בידו את מירב הכלים לסייע לכם במצב הזה.

סמכויות תאגיד המים

תאגידי מים הם גופים מאוד מאוד אגרסיביים. הם גופים שיש להם את כל הסמכויות מבחינת
אפשרויות תביעה מול הלקוח, יותר ממה שחושבים, יותר אפילו מהעירייה. עוד בעבר,
חלק מהעיריות ויתרו מראש על הנושא הזה של עיסוק נרחב בחשבונות המים מכיוון שהם לא רצו
להתעסק עם נושא הגביה. הדבר היה מאוד קשה להם. ברגע שהוקמו תאגידי מים הם אפילו אמרו
ברוך שפטרנו מעונשו של זה, כביכול.

זאת אחת מהסיבות שניתנו לתאגידים כל הכוחות והאמצעים לבצע עיקולים וכו'.
אמנם אסור לתאגיד לנתק את המים מהצרכן, אבל כל השאר מותר. מותרת גביה ישירות מחשבון בנק,
עיקול משכורת, וכו' וכו'. התאגיד הוא גוף מאוד חזק. לכן חשוב לדעת איך להתנהל נכון מולו.

טיפול מהיר

ולכן צריך, כמו שכבר אמרנו, ברגע שאתם מקבלים התראה, מייד להתחיל לטפל באירוע הזה.
האירוע הזה יכול להסתיים אחרי יום יומיים. בדיקה של מאתר בשטח תזהה אם יש נזילה.
אם כן, יש לתקן. לאחר מכן אתם אמורים לקבל זיכוי עבור אובדן המים.
אם המאתר לא זיהה נזילה, יש לכם פה אירוע של בדיקת מונה תקול, נאמר כמה מילים על כך בהמשך.

קודם כל חשוב לטפל ולא לחכות, לא להמתין לתזכורת נוספת, למכתב נוסף, להודעה נוספת על חיוב יתר.
יש אנשים שמגיעים אלינו לאחר שחויבו ביתר כבר ארבע או חמש פעמים. הדבר הופך לנורמה.
אתה הופך להיות הכסת"ח של התאגיד. ואחרי הכל, ישאלו אותך למה מהיום הראשון שקיבלת הודעה
על חריגה לא טיפלת בזה. למה לא בדקת מייד? הסחבת בטיפול היא שלך, ולא תזוכה.

כמה זה יכול לעלות לך?

אם חויבת עבור צריכת יתר, ושילמת במשך 4 חודשים בכל חודש סכום של 1000 שקל עבור חריגה,
כלומר 4 X 1000 = 4000 שקל. אחר כך הזמנת מאתר, כשסוף סוף החלטת לעשות משהו עם הנושא הזה,
כי זה נראה לך מוגזם. הזמנת המאתר עלתה לך נניח עוד 2000 שקל. נניח שהמאתר קבע שאין נזילה,
והמליץ לקחת את המונה למעבדה כדי לבדוק את תקינות המונה. אז לוקחים את המונה למעבדה,
ומגלים שבאמת המונה תקול. אחרי כל זה, ממתי מתחילים לזכות אותך? מהיום או מלפני 4 חודשים?
מי אמר לך שהתקלה במונה היתה כבר לפני 4 חודשים, אולי היא מהיום?

בינתיים שילמת 4000 שקל ועוד 2000 שקל למאתר, וגם לבדיקת המונה. אמנם תוצאת הבדיקה לא תקינה,
והתאגיד אמור להחזיר לך את הוצאות הבדיקה, אם תדאג לטפל בכך ולדרוש זאת. אך בכל מקרה,
כמה שיותר מהר מטפלים באירוע הזה חוסכים הרבה.

מי יבצע את בדיקת המונה?

עכשיו נשאלת השאלה מי אחראי על לקיחת המונה ובדיקתו?
כולם עונים: אנחנו נודיע לתאגיד, התאגיד ייקח את המונה, יבדוק ויחזיר לנו.

הדבר בעייתי, והבעיה העיקרית היא קודם כל עניין האובייקטיביות.
אותו גוף שמקבל בחודש 100 או 200 בדיקות של שעוני מונה מאותו גורם,
ואולי חושש להגיע מולם לבית-משפט, או לאבד לקוח גדול כל כך, עלול גם לעגל פינות.
אני מאוד סקפטי לגבי זה. מאוד מאוד.

לצערי אני יודע שיש עם זה בעיה. מי שאמור להוציא ולנטרל את מונה המים, זה התאגיד.  

ובכל זאת, צריכים מאוד להיזהר. מאוד הגיוני לבקש שהבדיקה תעשה לא עם אותו מכון
שהתאגיד מבקש לעבוד מולו, עד כמה שאפשר. חשוב לדעת שמחוייבים לבצע את הבדיקה
במכון המאושר על ידי משרד הכלכלה והתעשייה ורשות המים, ומומלץ שיהיה גם מוכר
על ידי מכון התקנים. אם אני יודע שהתאגיד עובד עם מעבדה מסוימת, אבקש לבצע את הבדיקה
במעבדה אחרת. למה? כי במעבדה האחרת אין להם עדיין חברים שיכולים לסדר להם את כל העניינים.

לסיכום

צריכת יתר היא למעשה מכה שצריכים לדעת איך להתייחס אליה. חשוב כמה שיותר מהר להזמין מאתר.
מאתר נזילות יבוא ויבחן את האירוע, ינהל אותו, ויתן לכם שקט נפשי. ככל שלמאתר יש יותר ניסיון ורקע,
הוא ידע לנהל את האירועים האלה בצורה יותר נכונה עד לרמה של התאגיד עצמו.

בכל מקרה אם נתבעתם, אם תאגיד הגיש נגדכם כתב תביעה, תמיד תצרפו אליכם בעל מקצוע שמומחה
בתחום הזה. אל תלכו לבד לבית-המשפט. לא מספיק להצטייד בעורך-דין שיהיה לצדך.
אתה צריך לידך מישהו שיודע לנהל את האירוע הזה מהתחלה ועד הסוף, וזה מאתר נילות ונזקי מים.
הוא יודע גם לבחון את הכמויות המופיעים בתביעה. הוא ידע האם באמת אירוע של אובדן 1000 קוב מים
יכול להתרחש מבלי שהלקוח ידע על זה? ואלו דוגמאות למקרים שטיפלנו בהם.

שיהיה לכולנו הצלחה, ושהמים יצאו רק מהברזים.

השאירו פרטים לקבלת מענה מהיר בכל תקלה!

הכירו את מאיר לוזון - מומחה לאיתור נזילות, מרצה בכיר בתחום איתור נזילות מים ונזקי צנרת

נגן וידאו

זקוקים לייעוץ או להצעת מחיר? תנו לי לחזור אליכם

זקוקים לייעוץ עם מומחה?

אשמח לתת לכם שירות מקצועי אמין ומהיר

השאירו פרטים לחזרה