שאלות נפוצות

ריכזנו עבורכם מגוון שאלות נפוצות בתחום

תאגיד המים הוא למעשה הגוף שאמור לבצע את הבדיקה. אולם, קיימת אפשרות שהבדיקה לא נעשתה בצורה נכונה, ולכן יש לפנות למעבדה חיצונית מוסמכת או לבקש את תוצאות הבדיקה שנעשתה על ידי תאגיד המים על מנת לבדוק האם התאגיד ביצע את הבדיקה כראוי או אם החליפו את השעון וכד'. הדברים האלה חייבים להיות ברורים לגבי תאגידי המים וחייבים להיות עם יד הדופק, לא לסמוך על כל מה שאומרים לנו ללא בדיקה. 

רוב תאגידי המים היום מחוייבים להודיע ללקוח על צריכת יתר, כלומר
חריגה מהצריכה הרגילה שיש ללקוח באופן קבוע. לדוגמה אם בחודש אוגוסט 2021 היתה הצריכה
של לקוח 30 קוב, ובחודש לאחר מכן היתה צריכה של 40 קוב, יש פה חריגה. תאגיד המים
למעשה הוקם לצורך חיסכון והתייעלות הצריכה והוא מחוייב להודיע על כך.

במקרה שקיבלת הודעה כזאת, עליך לבדוק באמצעות נגיעה ביד האם יש נזילה מכל
האסלות בבית, ניתן להניח נייר טואלט ולבדוק אם הוא נרטב. במידה וכן, יש צורך
בסגירה של ברז הניל. בנוסף, יש לבדוק האם יש נזילה פעילה בבית או בחצר, לעבור בחצר
ובתוך הבית ולראות אם יש ברז כלשהו שמטפטף וכד'.

במידה והכל נבדק ולא נמצא טפטוף או נזילה גלויים לעין, יש לבקש מכל בני
הבית שלא להשתמש במים בעשר הדקות הקרובות, ולבצע סגירה של שעון המונה, על מנת
למנוע כניסה של מים חדשים לתוך המערכת. ברגע הזה, אם יש כשל שלא נראה לעין, המערכת
מתחילה להתרוקן. הדבר בא לידי ביטוי בסיבוב המניפה או ריצה של השעון הדיגיטלי,
וזאת למרות שלא נעשה בזמן זה שימוש במערכת המים, ולמרות שנבדק שאין טפטוף או נזילה
נראים לעין. הדבר מעיד על נזילה סמויה מהעין מהצנרת. ולכן יש צורך להזמין מאתר
באופן מיידי ודחוף.

אם אין זרימה, כלומר המניפה איננה מסתובבת, או השעון הדיגיטלי איננו
רץ, יש לבקש מתאגיד המים לבוא ולבדוק את השעון. יתכן כי השעון אינו תקין.

מערכת המים שלנו עובדת למעשה לפי חוק הכלים השלובים בעיקר. יש מגדל מים הממוקם במקום הכי גבוה בעיר שלנו, בישוב שלנו, ויש מערכת צנרת שמחוברת אליו המזרימה את המים על פי חוק הכלים השלובים לבתים שלנו הנמוכים יותר. כאשר ישנם בתים גבוהים יותר ממגדל המים, יש משאבות שתפקידן להרים את המים ולהחדיר אותם לתוך הבתים, בעיקר על ידי כך שהן ממלאות קודם כל בריכה שממוקמת למעלה, בגג, ורק לאחר מכן יורדים המים לפי הצורך לבתים. עד פה תמונת מצב כללית.

מה קורה אם למשל התרחש כשל בצינור בשכונה ליד, צינור התפוצץ, ונשפכו מים? או אם הוחלט על ביצוע תיקון יזום? כמובן, קודם כל תאגיד המים יבצע סגירה אוטומטית למגדל, היות וחשוב להם שמים חדשים לא יצאו מהמגדל. אולם, כל המים שנמצאים בצנרת שלנו הצרכנים יוצאים החוצה, ללא שהיה לנו כל שימוש בהם. ואז, ברגע שהתאגיד ביצע את התיקון היזום שהוחלט עליו או תיקן את הפיצוץ שנוצר וכד', המים ברגע שהם יחזרו, אנחנו נשלם עליהם פעם נוספת. כלומר, נוצר מצב שמים שלא השתמשתי בהם יצאו מהצנרת שלי, ומים חדשים לאחר תיקון הכשל נכנסו, ושילמתי פעמיים על אותם מים שכלל לא הייתי צריך להשתמש בהם. זו רק סיטואציה אחת מיני רבות שעשויות לקרות לנו. במהלך היום מתרחשים המון מקרים בהם חוק הכלים השלובים מאפשר למים לחזור אחוורה, ואחר כך ברגע שיש לחץ הם חוזרים קדימה, ואז אנחנו למעשה משלמים עבור קובים רבים של מים שלא השתמשנו בהם כספים רבים בחשבונות שלא היינו צריכים לשלם.

התקנה של מערכת אל-חוזר מצריכה הוצאה חד-פעמית בסך כמה מאות שקלים, ומאפשרת חסכון רב בצריכה השוטפת. מומלץ מאוד להתקין זאת על ידי בעל מקצוע מתחום האינסטלציה, ושיהיה מוסמך לכך.

 

השאלה הזאת אכן ניתנת לפירוש בכמה אופנים, וכך חברות הביטוח מנסות בכל פעם שהן נתקלות במקרה בו קיים חיבור T של אחד מהדיירים לצינור הורטיקלי ויש מחיבור זה נזילה, לשייך את האחריות לכך לרכוש המשותף, למרות שהדירה מבוטחת באמצעותם. 

שימשתי כעד מומחה בסוגיה דומה. בדיון טענתי טענה מאוד פשוטה והגיונית: אם לא היתה קיימת הדירה הזו המבוטחת על ידי חברת הביטוח, הצינור הזה היה ממשיך ישר הלאה, ולא היה כל צורך לא בחיבור T או בחיבור צלב או בכל חיבור אחר. היות והצינור הזה באותה נקודה נחתך וחובר אליו צלב או T, הדירה הזאת היא זאת שאחראית לחיבורים גם לצינור הורטיקלי המשותף וגם לדירה עצמה. ועל כך קיימת פסיקה. חברות הביטוח עדיין מנסות את מזלן בנושא זה. לכן יש צורך לבחור במאתר הנכון שידע להציג את הדברים כהווייתם ולתעד אותם, על מנת שהדבר יהיה מוכח אם חלילה יגיע לבית המשפט. 

שיהיה בהצלחה.

הדרך הנכונה ביותר היא לנסות לדבר עם השכן בנועם ולהסביר לו כי באים לדירתו עם ציוד אל-הרס ובאמצעות הציוד הזה מבצעים בדיקה ללא כל הריסה בדירתו על מנת למצוא באופן נקודתי את הכשל. יתכן כי מקור הכשל אינו כלל בדירתו אלא למשל בצינורות שעוברים דרך דירתו והשייכים לרכוש המשותף, ואין סיבה לחשש מבדיקה זו. 

אולם, אם בכל זאת השכן מסרב, ניתן לבצע בדיקה על ידי מאתר במסגרתה הוא ככל הנראה יזהה כי מקור הבעיה ככל הנראה בדירת השכן מלמעלה, ובהמשך המאתר יפיק דוח בהתאם לממצאיו. עם הדוח הזה ניגשים לעורך-דין המתמצא בנושא והוא למעשה פונה לערכאות המשפטיות. מומלץ לפתוח תיק בממונה על המבנים המשותפים ולבקש צו עשה. זאת פרוצדורה מהירה יותר מכל פרוצדורה אחרת. במסגרת הבקשה אנו באמצעות בא-כוחנו מבקשים להורות לשכן לאפשר לנו לבצע בדיקה בדירתו לאחר מכן תיקונים לפי הצורך. 

שיהיה בהצלחה.

קיים קושי מאוד גדול לזהות את מקור החדירה בזמן שכל השטח החיצוני רווי במים. במצב זה, הקירות כולם נמצאים פחות או יותר ברמת טמפרטורה זהה, כולל הגג. 

לכן מומלץ לבצע את הבדיקה בימים בהם השטח בכללותו יבש, כך ניתן לזהות ביתר קלות את ההולכה של המים שמתבצעת לתוך הדירה, כולל הכשלים שקיימים בגג או בקירות. 

פה הרשו לי להרחיב מעט מניסיוני הרב. אני סבור שבבדיקה באמצעות המצלמה התרמית בעקבות חדירות מי גשמים ניתן לזהות הרבה יותר טוב את מקור הבעיה דוקא בתקופות יבשות ואפילו בקיץ. המים הכלואים נמצאים בקיר ובתקרה גם לאחר עונת הגשמים, אז קל לזהות את ההולכה שלהם, גם חודשים רבים לאחר מכן. ולכן מומלץ מאוד לבצע את הבדיקה הזאת דוקא בחודשי הקיץ, ולא בעונת הגשמים. 

שיהיה בהצלחה.

אינסטלטור כבודו במקומו מונח. הוא יכול לתקן, אם אכן הוא בעל מקצוע מוסמך, את הבעיה במערכת המים או מערכת הביוב וכן הלאה. העובדה שיש לו מצלמה עדיין לא מקנה לו את היכולת והידע להבין מהי המטרה ומהם המאפיינים שצריכים להילקח בחשבון במתן פרשנות נכונה למה שהמצלמה מגלה. אם אין לו הסמכה כמאתר נזקי מים, הוא לא יכול להשתמש כראוי במכשירים הללו, והוא חוטא ומחטיא את הלקוחות בנושאים הללו. אם כך, לצורך זיהוי כהלכה של הכשל, מי שצריך לבצע את הבדיקה באמצעות המצלמה התרמית הינו מאתר נזקי מים מוסמך. יתכן, כמובן, שאותו אינסטלטור עבר בנוסף גם הסמכה לאיתור נזילות, ואז יש ברשותו גם את הידע וגם את הציוד לבצע גם בדיקה וגם לאחר מכן את התיקון. הדבר אפשרי ותקין. אולם, אם אין לו הכשרה מתאימה לכך ויש לו רק את המכשירים, אין הוא מאתר נזקי מים אלא אינסטלטור ששם בארגז הכלים שלו גם מצלמה תרמית, ואין הדבר תקין. שיהיה בהצלחה.

מאתר נזקי מים אמור לבוא ולבצע בדיקות באמצעות כל הכלים הקיימים היום שייעודם איתור מקור הנזילה שגורמת לשכן שלך מלמטה לרטיבות. ראשית, על המאתר להיות בעל הסמכה לכך וכן חבר באיגוד המאתרים והתרמוגרפיה בישראל. שנית, לאחר שבוצעה הדיאגנוזה, דהיינו הבדיקה בשטח, גם בדירת השכן וגם בדירתך, המאתר אמור להנפיק דוח. בדוח המונפק יופיעו שלושה פרמטרים חשובים: 

  1. מהו מקור הבעיה שהתגלתה, כולל צילום ותיעוד לבדיקות. לדוגמא, אם ביצע בדיקה באמצעות המצלמה התרמית, עליו להציג את התמונות, ולציין מהו המקום המדויק שקיים בו כשל. אם בוצעה בדיקת לחצים, עליו להציג סרטון וידאו המדגים את ירידת הלחץ. אם בוצעה בדיקה באמצעות מצלמת סיב אופטי, עליו להציג סרטון המורה על המקום בו נמצא כשל וכן הלאה וכן הלאה. 
  2. מה הוא ממליץ לבצע, מהו התיקון הנדרש, ומיהו/ם בעל/י המקצוע האמור/ים לבצע זאת. 
  3. עלות העבודה הנדרשת לתיקון הכשל והנזק. הדבר יכול להיות הערכה שלו, או אם הוא גם בעל מקצוע בתחום רלבנטי, לדוגמא אינסטלטור, הצעת מחיר מטעמו. את הצעת המחיר הזו ניתן להשוות עם בעלי מקצוע אחרים בתחום שיוכלו להציע הצעה מטעמם בהסתמך על הדוח. 

שיהיה בהצלחה.

התופעה הזאת היא למעשה אחת מהתופעות של עליה קפילארית. בדרך כלל הדבר מאופין באבקה לבנה, אלו למעשה המלחים, חלקם מהם מורכב חומר המצע, או סומסום או חול יום או חלקם מקורם בטיט או אפילו במרצפות. המלחים הללו למעשה עולים בעקבות דחיפה של המים שנמצאים מתחתם. כך נוצרים מעין מלחים על פני השטח, בחלק דרכו ניתן למלחים לבצבץ, וזהו בדרך כלל אזור הממשקים שבין המרצפות. לכן, הדבר מעיד על כך שמים נמצאים מתחת לשכבת המדרך, כלומר מתחת לשכבת הריצוף, והמים האלה הם אלה שגורמים לתופעה. השאלה שנשאלת, מהיכן הגיעו המים האלה? על מנת לענות על שאלה זו, לצורך כך יש להזמין מאתר נזקי מים שיאתר ויגיד לנו מנין המים האלה נכנסו לשכבת המצע. 

שיהיה בהצלחה.

מהניסיון שצברנו אנחנו מבינים שעיקר הבעיות שקיימות בבתים הם כתוצאה מנזקי מים, ולכן להערכתי האדם אותו צריך להזמין הוא מאתר נזקי מים על מנת שיבצע בדיקה ויברר מה טיבם ומצבם של הצינורות בבית, האם יש חדירות מי גשמים בבית, האם יש סימנים כלשהם המעידים על נזילות לשכנים מלמטה או לתוך הבית, וזהו למעשה הפרמטר הכי חשוב ברכישת בית. מהנדס או אדריכל יכולים להעיד על מה שפחות או יותר גם אתם רואים. מהנדס יכול לראות אם יש סדק ואז באמת לקבוע מה מצב הסדק וממה הוא נובע. האם יש שקיעות בבית, האם המרפסות נבנו בהיתר, וכן הלאה וכן הלאה. דברים אלה ברובם גם אתם יכולים לראות אותם וגם עורך הדין יכול לבדוק האם יש היתרים לכל התוספות שנעשו בבית. כנ"ל לגבי האדריכל. 

מאתר נזקי המים, לעומת זאת, הוא למעשה אדם שבא עם מכשור ועם הכשרה מתאימה לצורך בדיקה מקיפה של הדבר הכי אקוטי בזמן רכישת הבית. ניקח דוגמא: אתם קונים בית ומתברר לפתע כי לשכן מלמטה יש נזילות ולא טרחו לעדכן אותכם בכך. ואז מתחילה סגה . המוכר אומר לא ידעתי. הקונה מלמטה טוען כי הוא ידע וטיפל בכך, וכן הלאה וכן הלאה. בהמשך כל הצדדים מגיעים לבית המשפט, ובבית המשפט ממנה עד מומחה, אדם שמומחיותו באיתור נזקי מים. למעשה את כל מהלך העניינים הזה ניתן היה למנוע כבר בשלב המקדים של קניית הבית. לכן אנחנו סבורים שלא קונים בית לפני שעושים בדיקה. שיהיה בהצלחה.

כל הסתרה של כשל בתוך הבית עלולה לגרור אחריה תביעה  שתעלה לך כסף רב. לכן אני מציע שתבצע בדיקה. בבדיקה הזאת יתגלו כל הכשלים וכן תתברר עלות תיקון הכשלים. לאחר מכן תוכל לומר לקונה שאתה מעוניין לצרף את הדוח הזה להסכם שלכם, ואתה מוכן להוריד מהסכום שאתה מבקש עבור הבית את עלות התיקון ויהיה רשום בהסכם שהוא קיבל תמורה ומודע לקיום הכשלים הללו. וכך הוא לא יוכל לתבוע אותך בעתיד לא על פגם נסתר ולא על פגם ידוע, היות והדבר נעשה בהסכמה. אין טעם להסתיר, הכל בסופו של דבר צף ועולה למעלה ומגיע למקומות שלא היינו רוצים להיפגש בהם עם העבר שלנו. 

שיהיה בהצלחה.

ראשית עליך להזמין מאתר על מנת שיבצע בדיקה. עבור הבדיקה שלם לו. אם ייקבע כי הכשל מצוי במערכת השייכת לכלל הבניין, תוכל לתבוע את החזר התשלום מוועד הבית או משאר דיירי הבניין. במהירות הרבה ביותר האפשרית עליך להוציא את עצמך מתוך ההנחה שמקור הבעיה הינו תחת אחריותך והוא שגורם לנזק בדירת השכן שמתחתיך. מיד לאחר שהמאתר יבצע בדיקה וישלול זאת, כלומר יגיע למסקנה שמקור הבעיה איננו ממערכת המים שלך אלא מצינורות השייכים לכלל הבניין, והדבר ייכתב, הדבר יהווה מסמך קביל לכל דבר. יחד עם מסמך זה אתה יכול להגיע עד לכותלי בית המשפט, אף שעל כך אינני ממליץ. אבל עם הבנה נכונה והסבר נכון יחד עם מסמך ברור אותו אפשר להראות לכל הדיירים, ניתן לקבל החזר בגין האיתור והפקת הדוח, ולאחר מכן התיקון שיבוצע יעשה על חשבון ועד הבית בבניין שלך, כמובן, וכך יימנע המשך הנזק לשכן מלמטה. 

שיהיה בהצלחה.

נגן וידאו

יעוץ חינמי בווטסאפ -

שילחו לנו תמונות או סרטון של מקור הנזילה. נציגנו יחזרו אליכם למתן יעוץ ראשוני ללא עלות!

להזמנת בדיקה